Japan

bild: DN.se

Jag antar att katastrofen i Japan knappast har undgått någon. Det är fruktansvärt och all förödelse och följder är svåra att greppa när man är här hemma i trygga Sverige. Det görs otroliga hjälpinsatser men allting är så stort, så stort. Trots denna totala förödelse är det få hjälporganisationer som har startat en specifik insamling till Japan av den anledningen till att de är ett rikt i-land. Jag kan förstå att de menar att det finns fattigare länder som också behöver pengar. Men oavsett hur rikt ens land är, om hela ens liv skulle rasa ihop av en jordbävning eller sköljas bort av en tsunami, så skulle åtminstone jag vilja ha hjälp, oavsett vart i världen jag bor. Det är inte landet Japan som kanske behöver katastrofinsamlingen, men människorna. Är det inte bara mänskligt att bry sig om sina medmänniskor?

En av de organisationer där man kan ge katastrofhjälp är Röda Korset som finns på plats för att hjälpa till att leta efter överlevande, ge läkarvård och psykosocialt stöd. Man kan skäna en gåva här:
Fattig student som jag är så blev det bara en liten gåva för min del, men varje gåva räknas! 

0 comments:

Skicka en kommentar