Berlin

Berlinresan 2011


Här är ett urval bilder ifrån den underbara helgen jag spenderade med min mamma i Berlin. Ingen av oss har varit där innan och det var extra roligt att resa ihop med mamma eftersom vi två har kultur högt upp på priolistan och dessutom har jag inte träffat henne på så himla länge.


Vi bodde på ett jätte fint hotel som heter Sofitel, som låg väldigt centralt vid tunnelbanestationen Stadtmitte. Täckena var fluffiga, personalen var trevlig och frukostbuffén var heaven för oss frukostälskare. Vem ska nu skära upp färsk mango och apelsinklyftor åt mig å morgonen ^^


I närheten av stationen Rosa-Luxemburg-Platz låg en helt underbar vietnamesisk restaurang, Monsieur Vuong. Har man varit i Vietnam innan kommer man att älska stället och maten för det smakar verkligen vietnamesiskt och har man inte varit i Vietnam innan kommer man älska det ändå för det helt enkelt är så gott! 



Lite sigthseeing är ju ett måste och ett bra sätt att börja uppleva en stor stad som man inte riktigt vet vart man ska börja i egentligen. Sedan gick vi till det intressanta och gripande museet Haus am Checkpoint Charlie vilket jag verkligen kan rekommendera. Muren var ju före min tid så det har väl varit svårt att begripa lite av vad det faktiskt innebar men på Checkpoint Charlie får man via verkliga historier och dokument något av ett uppvaknande.




Kultur står ju som sagt högt upp på vår lista så det blev totalt tre konstmuseer också så nu har vi gått en tidsresa genom konsten ända fram till nutiden.



Chokladaffären i samma kvarter som vårt hotell hade ett flertal imponerade chokladstatyer, här är Titanic och de hade även fabergé ägg, Berlins TV-torn osv. Pralinerna var väldigt goda de också ^^


Andra kvällen åt vi italienskt. Det är sällan jag har ätit så mycket mat under en weekend men gott var det, alltihop. Dock åt vi aldrig något typiskt tyskt. De hade helt enkelt behövts fler dagar för att hinna med mer god mat.

Lite Warhol på Hamburger Bahnhof - Museum fur Gegenwart var ju inte fel och fick avsluta våra strapatser runt Berlin i jakt på konst. Där tog vi även en eftermiddagsfika, i mitt fall bestående av en supermäktig och god chokladmousse och crême brulée tårta.



Shopping blev det inte mycket av, trots tappra försök men jag köpte ett japanskt te och två böcker, en om grunderna i mönsterkonstruktion och en väldigt fin och inspirerande bok om feminina ilustratörer/illustrationer.


Sista kvällen åt vi på en annan vietnamesisk restaurang. Det var en av sakerna som imponerade på mig mest, utbudet av just vietnamesisk mat haha. Jag antar att det beror på bristen av det här hemma i Sverige. Dock åt jag sushi medan mamma åt mer äkta vietnamesiska rätter. 

Berlin är en kontrasternas stad och det var verkligen en upplevelse att åka hit. Jag är kluven då jag tyckte det var både fint och fult och det krävs en ganska välgjord research om "rätt" ställen innan man åker hit för stan är så gigantiskt stor att man inte kan strosa runt på måfå om man har massa saker man vill uträtta. Speciellt shoppingmässigt skulle jag rekommendera att titta ut lite gator/affärer som känns intressanta, vi lade inte så mycket fokus på just shopping utan vandrade på måfå längst Kurfürstendamm eftersom solen lös så vårigt och trevligt där istället för shoppingen. Men Berlin är onekligen en intressant stad att åka till!

0 comments:

Skicka en kommentar