Skisser och research


Här är modeteckningarna på de två plaggen från förra inlägget. Det var väldigt roligt att se hur de andra i klassen hade tänk efter lite till och tagit sin kollektion ett snäpp längre och utvecklat den ytterligare.


Nu är det mönster research som gäller! Uppgiften är att vi ska skapa en mönsterbok där vi samlar material om en speciell typ av mönster, t.ex. paisley, Art Nouveau, etniska osv. Jag valde att inspireras av traditionella japanska mönster (haha surprise surprise ^^) och har klippt och klistrat den senaste veckan. Men jag insåg att det hela skulle underlättas otroligt mycket om jag hade en kopiator och skrivare så hädanefter har jag förenklat min vardag lite genom att införskaffa en skrivare.


En annan uppgift vi håller på med just nu är att vi ska stilisera en studieteckning vi gjorde i Stoff & Studieteckningen. Vi tecknade alltså av en modell, i detta fallet iförd en gigantisk tyllkrage och nu ska vi utifrån vår studieteckning skapa en stilisering med vår egen touch. Så de senaste dagarna har jag ätit, sovit och vandrat runt med skissblocket i högsta hugg för att kunna få ner inspirationen när den väl faller på.

3 comments:

Evelina De Nets sa...

Hej Nhina!

Jag ska snart flytta hemifrån och tänkte då sluta leva på min mammas symaskin och istället köpa mig en egen. Så jag tänkte fråga dig om du har något tips eller råd om vilket märke som är bäst? Eller kanske om du har något tips på någon affär eller så som är bra?

Du har en väldigt fin blogg förresten!

Tack på förhand,

Evelina

Nhina sa...

Hej Evelina!

Tack så mycket! Det är roligt att höra att någon läser det man skriver om ^^

Det låter som en utmärkt plan tycker jag. Jag har uteslutande sitt på Husqvarna maskiner och de är bra och eftersom det är ett stort märke är det lite lättare att hitta reservdelar och lämna in på service. Jag föredrar manuella framför datorstyrda maskiner eftersom då har man full kontroll och behöver inte bli frustrerad när tekniken sviker en.

Faktum är att de allra bästa maskinerna som någonsin tillverkats är Husqvarnas gamla bakelit maskiner från typ 60-talet (?) de är super! t.ex. denhär modellen är hur bra som helst:
http://starsinspace.blogg.se/images/2010/husqvarna-2000_94975201.jpg
Så om du kan få tag på en sådan på en loppis eller så är det guld värt! Även om man kanske behöver lämna in den på service så är de de bästa maskinerna någonsin ^^

Affärer har jag tyvärr inte så bra koll på, men på Övre Husargatan i Göteborg ligger det en symaskinsaffär som säljer husqvarna. Den ligger i samma lokal som mitt gamla jobb, Myrins tyger.

Lycka till med flytt och inköp av symaskin ^^

Liza sa...

Duktig du är syster. Riktigt imponerad blir jag!

Skicka en kommentar